Dankbaar zijn voor


Wat hebben dankbaar zijn voor en gelukkig zijn met elkaar gemeen?

Je gelukkiger voelen wanneer je dankbaar bent voor wat je wel hebt in plaats van enkel te kijken naar wat er ontbreekt in je huidig situatie, in je relaties, in je werk, … Twee schakels, dankbaar en gelukkig zijn, nauw verbonden met elkaar. Je zal jezelf reeds hebben afgevraagd hoe het komt dat juist jij steeds het gevoel hebt dat je naast het geluk grijpt. Dat het geluk voor iemand anders is weggelegd.

Natuurlijk wil je gelukkig zijn en wil je die onprettige situatie zo vlug mogelijk vergeten of omdraaien naar een aangename situatie is, waar alles meevalt, waar je gelukkig kan zijn. Echter je focus dwaalt steeds af wat niet zo goed gaat, wat verkeerd loopt, hoe je het anders wilt zien.

 

Kost het je dan heel veel moeite of bewust wording om dankbaar te zijn voor?

Dankbaarheid is eenvoudig, een manier van zijn, een bewustwording hoe je op een simpele manier de positieve effecten beleeft. De vele voordelen die je leven en je gezondheid verbeteren en opfleuren.

 

Hoe kan dankbaar zijn voor jou iets betekenen?

1. Je kan niet positieve en negatieve gevoelens op het zelfde moment ervaren. Hoe meer dankbaarheid je uitzend, hoe minder negatieve emoties je beleeft.
2. Heb jij last van stress of maak je een verlies mee? Dan is dankbaarheid die je helpt om de moeilijke periode anders te zien, om beter om te gaan met pijn.
3. Kleine dingen worden grote dingen. Waar je vroeger niet bij stil stond of waar je vroeger aan ergerde krijgen een andere betekenis, invulling in je leven. Je geniet meer van je leven, je bent gelukkiger. Er komt meer kleur in je leven.
4. Je eigenwaarde en zelfvertrouwen krijgen een bootst. Je bent dankbaar wat anderen voor je betekenen en wat jij bereikt in je leven. Je sociale contacten worden hechter, sterker.
5. Je stopt met het vergelijken. Je komt meer in je kern, zodat je beter in je vel voelt. In plaats van te kijken wat je niet hebt en wat de ander wel heeft. Het is een groeiproces. Geef je zelf de ruimte.

 

Aandachtspunt

Belangrijk is wel dat je het meent, oprecht zegt. Begin er nu aan. Hulp nodig? Bij je loopbaanvraag? Meer info op: Info loopbaanbegeleiding, 

 

Probeer de volgende oefening

Verwoord elke dag drie items waarvoor jij dankbaar bent. Dit gedurende 21 dagen. En voel het verschil in je relatie thuis, op het werk, in je vriendenkring,…

Copyright, Vigores Health, 2019